MANFAAT E-COMMERCE DAN SISTEM INFORMASI AKUNTANSI: PENDORONG MINAT MAHASISWA AKUNTANSI UNTUK BERWIRAUSAHA
DOI:
https://doi.org/10.29303/jaa.v8i1.226Keywords:
e-commerce, sistem informasi akuntansi, berwirausahaAbstract
The development of technology in business makes it convenient for entrepreneurs to run their businesses but then creates tighter competition. Entrepreneurs who cannot compete will lose the opportunity to develop their business. It is necessary to get the advantage from technology growth information. This study aims to test the impact of e-commerce's benefits and accounting information systems on the entrepreneurship interest of accounting students. The sample of this research was 241 observations. This study used questionnaires to collect the data and analyze it with regression. This study documented that e-commerce's benefits and accounting information systems encourage entrepreneurship interest in accounting students. Based on the theory of the Technology Acceptance Model (TAM) can explain the perceived benefits and ease of use of technology and the relationship between the benefits of e-commerce and accounting information systems on accounting students' interest in entrepreneurship.
References
Ahmad, T., & Fradani, A. C. 2022. Pengaruh E-Commerce terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Edutama, 2–6.
Anugrah, I. M. A., & Prianthara, I. B. T. 2018. Pengaruh Bisnis E-Commerce Dan Sistem Informasi Akuntansi Berbasis Teknologi Terhadap Kebutuhan Jasa Audit E-Commerce. Jurnal Ilmiah Akuntansi & Bisnis, 3(2), 197–208.
Budiman, H. 2017. Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31.
Damanik, J. 2016. Jurnal Teknologi Informasi Dan komunikasi. Jurnal Internasional Ti2, 5(1), i–viii.
Fauzi, R. A. 2017. Sistem Informasi Akuntansi. Deepublish.
Gajewska, T., Zimon, D., Kaczor, G., & Madzík, P. 2020. The Impact of the Level of Customer Satisfaction on the Quality of E-Commerce Services. International Journal of Productivity and Performance Management, 69(4), 666–684.
Handayani, S. 2018. Perancangan Sistem Informasi Penjualan Berbasis E-Commerce Studi Kasus Toko Kun Jakarta. Jurnal Ilmiah, 10(2), 182–189.
Ibrahim, A. I. M., & Muslimin. 2022. Pengaruh E-commerce, Ekspektasi Pendapatan dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi dalam Pengbambilan Keputusan untuk Berwirausaha. Jurnal Sains Manajemen & Akuntansi, 14(1), 30–43.
Juliansa hengki, D. sarjon, & Sumijan. 2017. Menentikan Matakuliah yang Efektif Belajar Daring (Belajar dan Ujian) dengan Metode Multi-Attribute Utility Theory (MAUT). Jurnal Resti, 1(1), 19–25.
Kaunang, F. J. et al. 2021. Konsep Teknologi Informasi (R. Watrianthos (ed.)). Yayasan Kita Menulis.
Lovita, E., & Susanty, F. 2021. Peranan Pemahaman E-Commerce dan Sistem Informasi Akuntansi Bagi Kewirausahaan. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(02), 47–54.
Mardia. et al. 2021. Kewirausahaan (A. Karim (ed.)). Yayasan Kita Menulis.
Mediatrix, M., & Sari, R. 2017. Pengaruh Motivasi Internal Dan Motivasi Eksternal Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Jurusan Akuntansi Non Reguler. E-Jurnal Akuntansi, 20(1), 758–787.
Nurabiah. 2021. E-Commerce Dan Sistem Informasi Akuntansi Sebagai Faktor Pendorong Mahasiswa Akuntansi Untuk Berwirausaha. Jurnal Aplikasi Akuntansi, 238–253.
Nurrahmah, A. 2021. Pengantar Statistika 1 (S. Haryanti (ed.)). Media Sains Indonesia.
Pramiswari, D. A. A., & Dharmadiaksa, I. B. 2017. Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha. E-Jurnal Akuntansi (2017) 2017(1) 261-289 ISSN: 2302-8556, 20, 261–289.
Qurnain, N., & Gazali, G. 2022. Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Pondok Pesantren Di Madura. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 6(2), 133–154.
Romney, M. B., & Steinbart, P. J. 2018. Accounting information systems / Marshall B. Romney, Paul John Steinbart. In Accounting information systems / Marshall B. Romney, Brigham Young University, Paul John Steinbart, Arizona State University. (Vol. 2016, Issue 2016).
Sari, E. R. L., & Pravitasari, D. 2022. Pengaruh Persepsi E-Commerce, Modal Usaha, dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Keputusan Berwirausaha di Pandemi Covid-19. Owner, 6(3), 2833–2844.
Sari, N. M. W., Suwarsinah, H. K., & Baga, L. M. 2016. Pengaruh Karakteristik Kewirausahaan terhadap Kinerja Usaha Mikro, Kecil dan Menengah(UMKM) Gula Aren di Kabupaten Lombok. Jurnal Penyuluhan, 12(1), 51–60.
Setiawan, D. 2018. Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62.
Shah, I. A., Amjed, S., & Jaboob, S. 2020. The Moderating Role of Entrepreneurship Education in Shaping Entrepreneurial Intentions. Journal of Economic Structures, 9(1).
Sukirman, S. 2017. Jiwa Kewirausahaan dan Nilai Kewirausahaan Meningkatkan Kemandirian Usaha melalui Perilaku Kewirausahaan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 20(1), 117.
Wahyuni, E. T., & Diana, N. 2020. E-COMMERCE DAN SISTEM INFORMASI AKUNTANSI SEBAGAI FAKTOR PENDORONG PENGAMBILAN KEPUTUSAN MAHASISWA AKUNTANSI. E.JRA, 09(03), 93–115.
Yadewani, D., & Wijaya, R. 2017. Pengaruh E-Commerce Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal RESTI (Rekayasa Sistem Dan Teknologi Informasi), 1(1), 64–69.
Yuniarty, Y., & Abbas, B. S. 2018. Faktor-Faktor Penentu Keputusan Pembelian Melalui E-Commerce Pad Pt. Gre. Jurnal Manajemen Indonesia, 18(2), 144.
Zainura, U., Kusnadi, N., & Burhanuddin, B. 2016. Perilaku Kewirausahaan Petani Kopi Arabika Gayo di Kabupaten Bener Meriah Provinsi Aceh. Jurnal Penyuluhan, 12(2), 126.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Shania Marcelina, Mitha Restuti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.